Thursday 3 September 2009

KELUARGA

Setiap anak manusia dilahirkan dalam keadaan suci. Adalah orangtuanyalah yang menjadikannya seorang majusi, seorang kafir atau seorang mukmin. Maka menjadi orang tua adalah sebuah amanah yang maha berat. Karena daripadanya setiap anak manusia dilahirkan dan terbentuk akhlaknya.

Apakah orangtua yang berakhlak baik akan selalu melahirkan anak yang juga berakhlak yang baik ? Belum tentu. Sebaliknya, apakah orangtua yang berakhlak kurang baik akan melahirkan anak yang juga berakhlak kurang baik ? Juga belum tentu.

Subhanallah, Maha Besar Allah. Hanya Allah sajalah yang mampu membolak-balikkan hati manusia. Maka janganlah kamu masuk ke dalam golongan orang-orang yang merugi dan tidak mendapatkan hidayah dari Allah untuk berpikir dan mampu memperbaiki diri.

Maka keberadaaan sebuah keluarga menjadi madrasah pertama bagi setiap anak manusia. Apapun yang dilakukannya dalam hidup dikenalnya melalui apa yang dilihat, dipelajari, dilakukan oleh keluarganya.

Manusia adalah kalifah di muka bumi. Maka sudah menjadi kewajibannya untuk senantiasa berikhtiar dan berpikir. Dan jadilah kafilah dalam keluarga sehingga melahirkan anak-anak yang berakhlak mulia.

No comments: